کد مطلب:18879
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
چگونه ميشود كه عامل هم، بهمراه عمل خويش، بالا يا پايين ميرود؟
اگر عمل بالا رفت عامل نيز بالا ميرود چون عمل از عامل جدا نيست كه عمل را در نامهاي بنويسند و تنها همان بالا برود. ممكن نيست جان عمل كه نيّت است، از انسان جدا باشد. عمل مانند بخار و دود نيست، بلكه واقعيتي است وابسته به جان آدمي. حقيقتي كه منشأ اين عمل است همواره با صاحب عمل خواهد بود، اگر عمل بالا ميرود عامل هم بالا ميرود، آنگاه انسان آسماني و فرشته شده، وصف او سماوي ميشود.
اين معناي عقلي را امير المؤمنين(ع) در بيان لطيفي، تبيين فرمودهاند كه «فاعل الخَير خَيْر مِنه و فاعِل الشَرّ شَرّ منه» (نهج البلاغه، حكمت32) [بهتر از هر عمل خيري، انساني است كه عمل خير را انجام ميدهد.] اگر نماز فضيلت دارد، اگر نماز بالا ميرود، بهتر از نماز، نمازگزار است؛ چون اين نماز فعل اوست چگونه ميشود نماز بالا رود و نمازگزار بالا نرود، روزه بالا رود و روزهدار بالا نرود. نيز بدتر از هر عمل بدي همان عامل بدي است كه آن را مرتكب ميشود؛ زيرا عمل بد و شر، اثر آن شخص است. چگونه ميشود اثر از مؤثر قويتر باشد.
در بعد فضيلت اگر اعمال خير بالا ميرود، روح انسان كه عامل اين اعمال خير است آن هم يقيناً بالا ميرود.
قرآن كريم به پيامبر گرامي اسلام(ص) ميفرمايد «قُل تَعالَوْا أَتل مَا حَرّم ربُكم ...» انعام/151 «تعال» غير از «إلّي» است. اگر دو نفر در يك سطح قرار گيرند، يكي به ديگري ميگويد «إلّي» يعني، پيش من بيا. امّا اگر در دو طبقه باشند، آنكه بالاتر است ميگويد «تعال» يعني، بالا بيا. حرف انبيا اين است كه بالا بياييد.
اين لطيفه را در تفسير بيضاوي ملاحظه ميفرماييد كه آن اديب ميگويد در باديه ميان باديه نشينان عرب رسم بود و هم اكنون هم هست كه در مناطق كوهستاني خانهها را در سينه كوه ميسازند و دامنه كوه را كه هموار است براي كشت و زرع آماده ميكنند. بچههاي در نقاط هموار به بازي مشغول ميشدند. هنگام غروب پدر و مادر به لبه ايوان منزل ميآمدند و به بچهها ميگفتند «تعالوا تعالوا» بياييد بالا. بياييد بالا.
حرف انبيا نيز چنين است. قرآن كريم هم وقتي سخن پيامبر را نقل ميكند، ميفرمايد بياييد بالا تا من براي شما بگويم «تَعالَوا أَتلُ ما حَرّم رَبُّكم عَليكم» انعام/151.
آية الله جوادي آملي
حكمت عبادات
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.